Interim-management

Een goede onderwijskundige leider is belangrijk in het onderwijs. Het gaat immers om het aansturen van docenten in een onderwijsomgeving in de breedste zin van het woord. Het gaat om het aansturen van leren.

Soms is er even geen onderwijsmanager en moet er een periode worden overbrugd. Of er is een nieuwe onderwijsmanager die coaching nodig heeft. Ik heb ervaring met leidinggeven in een onderwijskundige omgeving, met name in het hbo. Daarnaast heb ik ervaring met leiderschapsontwikkeling in de vorm van coaching on the job van teamleiders en startende onderwijsmanagers.

Andere keren is er wel een onderwijsmanager, maar zijn er projecten die afzonderlijke aansturing nodig hebben. Zo heb ik leiding gegeven aan een project over de profilering en positionering van de opleiding. Een ander project betrof de ontwikkeling van een nieuw curriculum op basis van een nieuwe onderwijsvisie.

project TeacherDesignTeams

Bij een technische hbo-opleiding heb ik leiding gegeven aan een innovatief project dat de autonomie van docententeams moest vergroten. Er werden TeacherDesignTeams gevormd, die de ruimte kregen om het curriculum vorm te geven. Ze zijn verantwoordelijk voor de inhoud, didactiek, toetsen, samenhang, samenwerken en afstemmen met anderen, planning en evaluatie. De docenten binnen deze teams voeren de plannings- en functioneringsgesprekken met elkaar.

project Leiderschapsontwikkeling

Bij de lerarenopleidingen heb ik samen opgewerkt met overwegend startende teamleiders die leiding geven aan autonome teams. Mijn rol in het professionaliseringstraject betrof coaching on the job en het begeleiden van intervisiegesprekken. Het doel was de persoonlijke en professionele deskundigheid van de teamleiders te versterken en daarmee hun slagkracht te vergroten.

“Leadership is a responsibility. It’s not about being in charge. It’s about taking care of those in your charge.”

Simon Sinek